NIEUW in 2017: Moestuin, Meditatie en Mindfulness

2017 – Nieuwe activiteiten

 

Binnenkort komt er een nieuwe versie van de website. Op deze nieuwe site zal uitgebreider worden ingegaan op het nieuwe activiteitenaanbod.

Wat gaat er in grote lijnen 2017 anders worden?

RUST…. Boswiefs Moestuin heeft in de afgelopen jaren een bijzondere aantrekkingskracht gehad op mensen die rust zoeken. Rust is in deze tijd, meer dan voorheen, een schaars goed. Dit geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor het wild dat in dit grote gebied, waar de tuin in ligt, vrij baan heeft. Daarom is de invulling van de tuin iets gewijzigd: het ‘wilde deel’ is nu vrijwel helemaal voor de herten en de reeën, die deze unieke plek in het bos hebben gevonden. Immers: hoe rustiger het is, des te aantrekkelijker is het voor het wild om zich te laten zien. Nu is dat ‘laten zien’ iets wat je niet al te letterlijk moet nemen: je kunt beter zeggen:  zien dat ze er geweest zijn….De mest die ze achterlaten en de bomen en struiken die geschild worden: het moet wel héél lekker zijn!

Dagelijks bezoeken ze de vijvers, en eten wat los en vast zit: prachtig natuurlijk, maar dat vereist een andere aanpak.

Alle hoog omheinde kweekgedeeltes (de ronde en de grote rechthoekige moestuinen) zijn nu de enige plekken waar zonder vraatschade van grofwild en konijnen geteeld kan worden. Wilde bloemen komen alleen tot wasdom in het vrije gedeelte, als herten en reeën ze niet lekker vinden. Dus ga ik dit jaar volop bloemen kweken in de moestuinen.

 

Daarnaast is het economisch gezien niet haalbaar om voor derden op grote schaal te kweken: voor het mooie werk zijn en blijven vrijwilligers van harte welkom. (zie onder kopje: ‘Vrijwilligers’ voor verdere info. De opbrengst van de moestuin wordt daarbij verdeeld onder degenen, die met hun inzet een bijdrage leveren aan het instandhouden van deze geweldige plek. Een vrijwel altijd aanwezige extra oogst kan vanzelfsprekend tegen betaling worden verkregen door bezoekers aan de tuin).

Net als andere jaren loopt het Tuinseizoen met de groeiseizoen ‘van de koude grond’ mee: ongeveer half maart begint het werk, vanaf ongeveer half april komt er opbrengst,  mits de groei er lekker inzit, en de weelde van de zomer houdt meestal aan tot de eerste nachtvorst in september. Dan gaat de tuin in winterrust.

 

NIEUW: ‘Yoga Nidra is het Meditatieve Hart van de Yoga’. Meditatie en Mindfulness in de Moestuin.

 

Tijdens het Tuinseizoen zal in 2017 voor het eerst een bijzondere combinatie van mogelijkheden aangeboden worden.

Iedere doorgewinterde (moes-)tuinder weet het al: werken in de tuin brengt rust in hoofd en lijf. Niet voor niets is tuinieren één van de gezondste bezigheden voor gestresste mensen.

In de loop van de jaren heb ik zelf, naast het werken in de tuin, behoefte gehad aan verdieping: ik ben flink aan het studeren gegaan, heb diverse cursussen gevolgd en heb uiteindelijk onlangs mijn docentenopleiding voor een specifieke vorm van meditatie afgerond. Tot mijn eigen grote verbazing hoort tegenwoordig zeer regelmatig (vrijwel dagelijks) mediteren nu tot de routine. Een leven zonder meditatie kan ik me niet meer voorstellen.

Oorspronkelijk zocht ik vooral rust, ontspanning. En ik had geen zin om in een ingewikkelde houding een ‘moeilijk hoofd’ te moeten nastreven.

Een gewone Yoga-cursus was ook geen succes, want (zoals ik in drie gevallen ervoer)  zijn die onbewust vooral bedoeld voor een specifiek publiek dat er geen moeite mee heeft de benen in de nek te leggen of anderszins het lichaam te maltraiteren in een flitsend pak en met bijbehorende attitude. In Amerika weten ze daar wel weg mee: er zijn daar volop cursussen voor “Yoga voor de Rest van Ons’ en dergelijke. Als je wilt kun je op internet prachtig materiaal vinden,  waar oudere (ouder dan, zeg: 30 jaar) , dikkere (alles boven de ‘norm’) en anderszins onmodische mensen genieten van een aangepaste les-routine.

Zolang ik dat hier niet vind, zoek ik het wel in de tuin, en in aangepaste vormen van lichaamsbeweging.

 

Wie is er niet moe? Het Moede Hoofd, het Vermoeide Lichaam.

 

Voor iedereen, jong en oud, geldt: de tijd en het leven zelf zijn meedogenloos en onverbiddelijk: mensen worden ouder en krijgen gebreken, of voldoen in de meeste gevallen niet aan ‘een’ norm.

Een gezonde slaaproutine is een opgave, alles wordt teveel.

Of vooral in deze tijd: alle vitaliteit van de hardwerkende tweeverdieners wordt weggezogen in de digitale parallelle wereld, en daarin een baan en een gezin combineren: het is stress alom. Relaties barsten onder deze last, men ziet geen mogelijkheid met enige afstand tot de problematiek en zichzelf te reflecteren.

De fysieke en geestelijke overbelasting mondt veelal uit in een vorm van Burn-out. Kenmerk hiervan is met stip, dat je er op eigen houtje er nauwelijks uitkomt.

En dat wil je graag, maar soms heb je hulp nodig om weer greep op jezelf te krijgen, rust te krijgen, overzicht.

 

Dat kan. Het zit allemaal in ons verpakt: het brein!

Want inmiddels is het volop bewezen, dat ons brein tot op hoge leeftijd in staat is te leren. Breinplasticiteit: zoek er maar eens naar op internet.

Het ‘herbedraden’ van het brein is nodig, om effectiever met de ons gegeven capaciteiten om te gaan. Daarvoor moet je wel wat moeite doen: nieuwe gewoontes moeten ingesleten worden, zodat ze moeiteloos toegepast kunnen worden in plaats van de oorspronkelijke, dysfunctioneel gebleken, strategieën.

Mindfulness-trainingen zijn wetenschappelijk bewezen effectief gebleken om mensen het stuur voor hun leven weer terug in handen te geven.

Een wezenlijk onderdeel van deze aanpak is het regelmatig doen van verschillende vormen van meditatie.

Meditatie kan ook betekenen: met aandacht de adem volgen. Met aandacht het lichaam ‘scannen’. En daarmee is de kern geraakt van het begrip ‘Mindfulness’: bewust, en zonder te oordelen, een toegewijde aandacht ergens op richten.

Meditatie is per definitie mindful!!!

 

Al ging het niet zo makkelijk met de oefeningen tijdens de ‘gewone yoga’,  ik was zeer gecharmeerd van de ontspanningsoefening aan het einde van de les: liggend met de ogen gesloten, een ontspanningsoefening, en met de juiste begeleiding was dit met afstand het beste wat me overkomen kon.

Dáár wilde ik meer van weten! Een inspirerende en stimulerende zoektocht naar degelijk studiemateriaal, achtergrondinformatie en praktijkoefening heeft me de afgelopen anderhalf jaar flink bezig gehouden.

Nu is het moment daar, om de opgedane vaardigheden aan te bieden aan anderen, vooral omdat ik zelf zoveel profijt van deze methode heb gehad.

 

Dáár, waar de ‘fysieke yoga’ ophoudt, begint ‘mijn’ methode van mediteren: Yoga Nidra. Ook wel de ‘slaap van de yogi’s'  genoemd.

Of ook een mooie van Dr. Richard Miller van het iRest Institute in de VS: Yoga Nidra is het Meditatieve Hart van Yoga.

Je hoeft daarvoor geen ingewikkelde houding in te nemen: je ligt op je rug, op een comfortabele mat of matras, en met behulp van kussen en bolsters  en andere hulpmiddelen maak je je het zo makkelijk mogelijk.

De bedoeling is, dat je tijdens het ondergaan van de geleide meditatie niet meer afgeleid wordt door je lichaam.

Yoga Nidra kent een specifieke opbouw, waarin lichaam en geest de kans krijgen te ontspannen.

Hoewel er veel verschillende vormen en scholen zijn, ben ik een voorstander van de methode die gebaseerd is op de ‘Hymalaya Traditie’.

Tijdens de door mij geleide meditatie is er geen sprake van visualisaties of allerlei affirmaties en goede voornemens. Deze methode kenmerkt zich door eenvoud en nuchterheid: in de stilte wordt de waarheid gevonden. Daarvoor heb je weinig ‘gedoe’  nodig.

Het enige goede voornemen zou kunnen zijn: neem een bewuste beslissing om jezelf te helpen een volgende stap in je ontwikkeling te maken.

Dat is voor iedereen verschillend: de één wil graag goed slapen, de ander wil creatiever zijn, de volgende wil gewoon ‘leren mediteren’.

 

En wat is er nu mooier dan deze ‘bewuste aandacht’ toe te passen in de tuin en de moestuin? Ik deed dit altijd al regelmatig bij bezoekers van dit bijzondere terrein: als je opgaat in de waarneming van de details, van bijvoorbeeld een mooie bloem, dan staat je hoofd even stil. Dat zijn de momenten, die we bewust gaan trainen. In de moestuin, tussen de gewassen, groente dan wel eetbare bloemen en de geurige kruiden.

Als het weer het toelaat, natuurlijk.

 

Voor het Tuinseizoen heb ik 1- en meerdaagse workshops in de planning. Deze Workshops zijn vooral bedoeld als kennismaking met de methode. Voor het Winterseizoen (na de nachtvorst) heb ik een ruim atelier ter beschikking om cursussen te geven die in principe 8 lessen omvatten. Verdiepingscursussen behoren ook tot de mogelijkheden. Als het weer het toelaat, kunnen in de zomer ook meerdere lessen omvattende cursussen gegeven worden, waar buiten in de tuin gemediteerd wordt.  Alle deelnemers krijgen een ingesproken oefening digitaal toegezonden voor verdere zelfstudie thuis. Want het gaat er primair om deze methode zelf te leren toe te passen!

 

Het één en ander is volop in de voorbereiding, ik meld me graag weer met nieuwe informatie zodra de volgende fase ingaat. De nieuwe website zal daarin het volledige beeld geven.

 

Graag tot dan!

 

Gerdien van Stijn.

 

 

NB: Voor bezoekers:  Boswiefs Moestuin is alleen op afspraak na vooraanmelding gedurende “het seizoen” te bezichtigen. Gezelschapsdieren zijn op het terrein helaas niet toegestaan.

Go to Top